Tuesday, August 12, 2008

Salah Faham Terhadap Islam-Doa Tak Makbul

Salah Faham Terhadap Islam

 
 

Doa Tak Makbul

 
 

Penerangan Persoalan: Adalah mudah untuk kita menerangkan sebab musabab mengapa doa seseorang itu tidak dimakbulkan Tuhan jika orang yang bertanya itu adalah seorang Muslim yang tiada masalah akidah. Tetapi jika orang yang bertanya itu adalah seorang yang mempunyai masalah akidah, dan merancang untuk cuba berdoa kepada tuhan agama lain (berpotensi/merancang untuk murtad), maka untuk menerangkan persoalan ini memerlukan sedikit point tambahan.

 
 

13:11 "Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri"

 
 

Tidak ada satu agama pun yang penganutnya 100% kaya atau 100% miskin, 100% pandai atau 100% bodoh. Atau dengan kata lain, tiada satu agamapun yang penganutnya dapat 100% atau tak dapat 100% perkara yang dikehendaki. Maka, apabila doa dimakbulkan atau tidak dimakbulkan bukanlah jadi pengukur kepada kebenaran satu-satu agama. Malah Allah membantu semua manusia tanpa mengira kaum dan agama.

 
 

2:216 "…boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu"

 
 

Cara-cara doa dimakbulkan:-

-         Serta merta atau ditangguhkan

-         Digantikan dengan yang lebih baik

-         Dibalas di akhirat

No comments: