Tuesday, January 27, 2009

Pelajar UK bantah konsert Rihanna

Oleh: Mohd Rezwan Alias

Kelulusan kerajaan membenarkan penganjuran konsert Rihanna yang akan diadakan pada 19 Febuari 2008, bertempat di Stadium Putra Bukit Jalil mencetuskan rasa kemarahan umat Islam di Malaysia.
Memetik kenyataan Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Datuk Mohd Shafie Apdal berkata bahawa,

"Perkara utama yang kami lihat ialah sama ada konsert itu selaras dengan budaya Malaysia tetapi disebabkan industri hiburan sangat dinamik dan kreatif, kita perlu membenarkan rakyat mendapat akses untuk itu."

Kehadiran artis luar negara kita bukanlah kali pertama di negara kita, saban tahun ada sahaja anjuran dari pihak-pihak koprat menjemput artis-artis dari luar negara untuk memenuhi kalender hiburan tahunan tanah air.

Malah kebanyakan artis-artis yang dijemput juga mengundang kontrovesi kepada masyarakat islam khususnya. Antara artis-artis kontrovesi pernah yang pernah dijemput adalah Inul yang sensasi dengan Goyang Gerudi dan Gwen Stefani yang terkenal dengan aksi "ghairah" ketika melakukan persembahan.

Kali ini kerajaan membenarkan penampilan artis Rihanna yang merupakan penyanyi popular Amerika Syarikat menerusi lagunya "Umbrella" dan "Take a bow". Rihanna juga terkenal dengan artis yang selalu berpakaian seksi ketika berada di pentas.

Ironinya , keputusan membenarkan konsert tersebut dibuat ketika kesedihan umat Islam Malaysia terhadapan pencerobahan di Gaza akibat ke'brutalan' Israel yang membunuh lebih 1,300 jiwa masih lagi terasa.

Dunia juga tahu bahawa Amerika syarikat juga "bersubahat" dalam pembunuhan orang Islam di Gaza. Amerika yang menjadi sekutu kuat Israel terus melindungi kekejam Israel dengan membekalkan kelengkapan teknologi persenjataan.

Justeru, beberapa pertubuhan bukan kerajaan telah melancarkan kempen memboikot barangan atau produk yang dikeluarkan oleh Israel dan Amerika. Kempen ini bertujuan untuk membantah kekejaman Israel dan secara tidak langsung memberi tekanan ekonomi kepada negara tersebut dengan kuasa membeli umat Islam.

Namun begitu, pemboikotan seharusnya berterusan bukan sekadar produk sahaja,malah umat Islam perlu memboikot budaya negatif atau budaya rendah yang dibawa oleh artis-artis barat.

Budaya rendah yang dibawa oleh mereka terang-terang menyimpang daripada acuan budaya masyarakat Malaysia yang majoritinya umat Islam. Apatah lagi, Malaysia sebagai sebuah negara Islam.

Muda-mudi yang terdedah dengan budaya rendah ini akan terjerumus kepada gejala yang tidak sihat.

Malah apa yang ditakuti ,budaya rendah ini seperti suka berseronok-seronok dan menggalakkan maksiat akan "membunuh" pemikiran generasi muda.

Pembunuhan pemikiran ini mampu memberi kesan yang besar terhadap negara kerana ia boleh melahirkan generasi yang runtuh akhlak dan moralnya.

Hal ini dibuktikan oleh kajian yang telah dibuat oleh Prof Dr Azizi bin Hj Yahya dari Universiti Teknologi Malaysia.

Kajian beliau mengenai budaya gengsterisme di sekolah-sekolah menunjukan bahawa, antara faktor utama yang menyumbang kepada gejala gensterisme dikalangan pelajar-pelajar adalah disebabklan pengaruh media massa khususnya televisyen.

Filem-filem ganas dari artis Hollywood yang ditayangkan, secara tidak langsung menerap budaya yang tidak sihat kepada generasi muda.

Apa yang membimbangkan adalah, keterlibatan generasi muda dalam masalah sosial ekoran pengaruh budaya artis luar negara akan meruntuhkan struktur masyarakat Malaysia. Kesannya ia akan meningkatkan kes jenayah, kes pembuangan bayi, dan lain-lain.

Seharusnya, satu budaya yang segar dan sihat harus diperkenalkan oleh kerajaan kepada generasi muda.

Budaya mengangkat artis haruslah diganti dengan mengangkat para ilmuan ke tahap paling tinggi. Ini kerana negara kita kini kebanjiran idola tetapi ketandusan teladan. Memetik kata-kata Imam Syafie, "Aku bukanlah orang yang soleh, tetapi aku berkawan dengan mereka untuk mendapat tempias mereka."

Justeru, adalah digesa agar Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan mempertimbangkan kembali kelulusan konsert tersebut.

Seluruh umat Islam di Gaza masih lagi dalam keadaan bersedih atas musibah yang menimpa mereka. Sewajarnya kita menghormati keadaan mereka dengan tidak mengadakan konsert untuk bersuka-ria.

University of Leeds
United Kingdom._

No comments: