Friday, October 31, 2008

Misi & Visi Naib Canselor UTM

Ikuti temuramah Naib Canselor UTM, Prof Dato' Ir Dr Zaini Ujang bersama Sudut Pandang di ASTRO AWANI.

Bahagian 1:

Bahagian 2:

Bahagian 3:

Bahagian 4:

Bahagian 5:

Bahagian 6:

Bahagian 7:

Bahagian 8:

Bahagian 9:

Bahagian 10:

Bahagian 11:


Rujukan Tambahan :
1.Laman sawang rasmi Naib Canselor UTM
2. Laman sawang rasmi Prof Dato' Ir Dr Zaini Ujang (FKKKSA)
3.Youngest-ever VC appointed- The Star Online
4. educationinmalaysia.blogspot.com

Monday, October 27, 2008

Sembahyang juga boleh rawat penyakit kritikal

Sembahyang juga boleh rawat penyakit kritikal

Oleh Ziauddin Sharuddin
zia@bharian.com.my


Prof Dr Wan Abu Bakar (kanan) bersama Dr Fatimah dan Ng Siew Chok bersama buku mengenai rahsia solat dari segi sains.

HASIL kajian Jabatan Kejuruteraan Biomedikal Universiti Malaya mendapati setiap gerakan solat mempunyai manfaat tersendiri yang mampu meningkatkan tahap kesihatan secara menyeluruh.

Berita Minggu mendapatkan pandangan setiap pengkaji mengenai hasil kajian masing-masing.

Profesor Dr Wan Abu Bakar Wan Abas - Aktiviti Otot

Beliau yang mengkaji aktiviti otot memberitahu manusia perlu sentiasa melakukan regangan dan senaman kerana otot menjadi lebih kuat apabila selalu digunakan.

Katanya, hasil kajian mendapati solat yang membabitkan gerakan tubuh seperti berdiri, tunduk dan bongkok menyamai senaman ringan.

“Kebanyakan otot serta sendi bergerak ketika solat. Umat Islam beruntungkerana solat yang wajib dilakukan setiap hari menyamai aktiviti senaman dan regangan yang memperkuatkan sistem otot dan fizikal tubuh,” katanya.

Dr Fatimah meneliti kertas bacaan ujian yang keluar dari alat analisis penyepadanan bio.

Malah, katanya solat sama seperti terapi fizikal yang jika dilakukan secara berterusan dan betul menghasilkan kesan positif terhadap tubuh.

Beliau berkata, kajian lebih teliti sedang dilakukan untuk mengenap pasti otot yang aktif ketika solat.

Ng Siew Chok - Isyarat Otak

Beliau berkata, perubahan kimia berlaku apabila otak aktif. Proses kimia yang menyebabkan pergerakan ion atau atom membawa cas elektrik boleh diukur menggunakan elektrod yang diletakkan pada kulit kepala. Sejenis alat, iaitu EEG (Electroencephalography) digunakan untuk mengukur isyarat otak daripada aktiviti elektrik.

“Gelombang otak mempunyai beberapa frekuensi irama yang dipengaruhi oleh keadaan fizikal dan emosi. Jenis gelombang otak Alfa (8-13 Hz) menunjukkan keadaan tenang,” katanya

Walaupun bukan Islam, Siew Chok kagum terhadap hasil kajian yang dilakukannya apabila mendapati keadaan dan pemikiran orang selepas bersolat tenang dan menyamai keadaan selepas bangun tidur.

“Ada fenomena menarik dalam solat, iaitu keadaan berdiri seketika sebelum sujud sebagai peringkat paling tenang ketika bersolat. Saya bukan Islam dan diberitahu bahawa keadaan itu adalah tamakninah,” katanya.

Ketika itu, katanya isyarat alfa meningkat secara mendadak yang menunjukkan seseorang itu berada dalam keadaan tenang.

Siew Chok berkata, solat juga meningkatkan penumpuan terhadap sesuatu perkara dan memperkuatkan kuasa otak.

Sehubungan itu, katanya solat membolehkan seseorang itu menyediakan otak untuk lebih bersedia terhadap sesuatu cabaran yang perlu dihadapinya dalam aktiviti harian.

Dr Fatimah Ibrahim - Komposisi Tubuh

Beliau berkata, komposisi tubuh mengandungi empat komponen utama, iaitu tisu aktif, tisu tulang, komponen air dan lemak.

Beliau berkata, ada beberapa kaedah untuk mengukur komposisi tubuh, tetapi kajian itu menggunakan Analisis Penyepadanan Bio yang menghasilkan keputusan tepat, pantas dan selamat, berbanding pengambilan darah.

“Teknik ini tidak digunakan secara meluas di hospital negara ini, tetapi di Amerika Syarikat, teknik ini digunakan untuk menilai status penyakit seperti Aids, diabetes, demam denggi dan pelbagai penyakit kritikal lain,” katanya.

Dalam kajian ini, katanya model untuk mendapatkan komposisi tubuh terbaik adalah dengan melakukan lima perkara, iaitu solat lima kali sehari, memahami maksud bacaan dalam solat, solat berjemaah, rukuk dengan betul (90 darjah) dan melentikkan jari kaki ketika duduk antara sujud dan tahyat akhir.

Dr Fatimah berkata, orang yang tidak melakukan lima perkara ini mempunyai komposisi tubuh yang kurang baik.

Katanya, kajian mendapati secara keseluruhan orang yang solat berjemaah mempunyai kesihatan lebih baik berbanding yang bersolat secara bersendirian.

“Kita mendapati apabila berjemaah, orang yang melakukan solat bersentuh bahu ke bahu. Tubuh manusia seperti bateri. Ketika bersolat, cas tubuh manusia mengalir seperti dalam litar dan akhirnya meneutralkan cas tubuh.

“Sebelum solat, ada orang yang penat dan ada yang tidak penat. Ketika solat, orang yang tidak penat dan mempunyai cas positif akan mengalirkan cas positif kepada orang yang letih dan mempunyai cas negatif,” katanya.

Katanya, ini yang menyebabkan orang yang bersolat jemaah mempunyai badan bertenaga dan lebih tenang.

Dr Fatimah berkata, solat tarawih dan berpuasa juga memberi kebaikan dan ini terbukti berdasarkan kajian yang dilakukan.

Sebelum Ramadan bermula, katanya komposisi badan diukur dan selepas 21 hari berpuasa, komposisi tubuh yang diukur semula mendapati keadaan tubuh sihat seperti kolesterol rendah akibat kadar pembakaran lemak yang meningkat serta paras glukos rendah.

Selain itu, katanya posisi tubuh (posture) dalam solat dapat mengubat sakit pinggang. Malah jika berjumpa doktor, pesakit disuruh melakukan senaman seperti berdiri dan membongkokkan tubuh yang menyamai gerakan solat.

Beliau berkata, keputusan positif itu adalah berdasarkan ukuran saintifik dengan meletakkan beberapa sensor (pengesan) di tulang belakang pesakit untuk melihat isyarat otot.

Katanya, hasil kajian mendapati pesakit yang mengikuti terapi solat selama sebulan, iaitu dengan membuat rukuk 90 darjah, sakit pinggangnya berkurangan.

“Ini membuktikan terapi solat boleh digunakan untuk merawat sakit pinggang. Kita akan menerbitkan buku kedua terapi solat yang bukan saja sesuai untuk wanita normal, tetapi untuk wanita mengandung. Bukan Islam juga boleh mengikuti terapi ini dengan melakukan senaman sama seperti gerakan solat,” katanya.

Jangan terkejut kerana solat boleh merawat Erektil Disfungsi (ED) atau lebih dikenali sebagai mati pucuk, masalah kesihatan yang lelaki amat takut.

Untuk lelaki normal, keupayaan seksual adalah tiga kali penegangan ketika tidur dan volum ketika ketegangan mesti lebih 200 peratus.

“Kajian dilakukan dengan mengukur zakar (pesakit diajar melakukan ukuran). Pada bulan pertama, tiada ketegangan langsung, tetapi selepas melakukan terapi selama dua bulan iaitu dengan melakukan solat tambahan, sudah ada ketegangan dan volum mencapai tahap normal,” katanya.

Beliau berkata, terapi adalah dengan cara melakukan solat sunat sebanyak tiga kali seminggu dengan setiap terapi sebanyak 12 rakaat atau kira-kira 30 minit

Selain itu, katanya antara hasil kajian yang menarik perhatian pakar sakit jantung ialah mengenai kadar denyutan jantung kerana selama ini, kajian saintifik lain menyatakan bahawa kadar denyutan jantung paling rendah adalah ketika berbaring.

“Kajian mendapati ketika solat, keadaan sujud mencatatkan kadar denyutan paling rendah dan lebih baik berbanding ketika baring. Ini menunjukkan posisi tubuh ketika solat adalah bagus,” katanya.

Sehubungan itu, katanya kajian akan dilakukan dengan lebih meluas untuk melihat sama ada posisi tubuh ketika solat boleh merawat sakit jantung.

Katanya, pakar jantung gembira dengan hasil kajian itu kerana boleh memperkenalkan terapi solat kepada pesakit jantung untuk melakukan senaman. Ketika ini, setiap pesakit jantung perlu melakukan senaman selama 30 minit setiap hari.

Terapi solat

Terapi solat

Oleh Ziauddin Sharuddin
zia@bharian.com.my

Sdr Helmy Rizal, salah seorang penyumbang dalam kajian & penerbitan buku 'SALAT &...

KAJIAN saintifik tiga pensyarah Universiti Malaya membuktikan solat yang diwajibkan kepada umat Islam setiap hari, bukan hanya amalan kerohanian tetapi terbukti mempunyai hikmah tersirat terhadap fizikal dan mental terutama meningkatkan tahap kesihatan manusia.

SOLAT sebagai rukun Islam yang wajib dilakukan setiap umat Islam sudah banyak dikaji dari sudut kerohanian.

Bagaimanapun, pernahkah kita berfikir mengenai pengertian setiap gerakan solat seperti qiyam, rukuk, sujud, duduk antara dua sujud serta tahiyat awal dan tahiyat akhir.


Adakah gerakan itu hanya sekadar gerakan tubuh yang tidak mempunyai makna?


Kajian sains moden mendedahkan bahawa amalan yang dilakukan lima kali setiap hari bukan hanya suatu amalan kerohanian yang mendekatkan hamba kepada penciptanya. Kehebatan solat ternyata memanfaatkan tubuh manusia.

Hasil kajian saintifik membuktikan kewajipan terhadap setiap umat Islam mempunyai hikmah tersirat terhadap fizikal dan mental manusia.

Ng Siew Chok memakaikan topi elektrod untuk mengkaji gelombang otak.

Lebih membanggakan bukti itu diperoleh hasil kajian anak tempatan, termasuk seorang bukan Islam. Mereka adalah pensyarah Jabatan Kejuruteraan Biomedikal di Fakulti Kejuruteraan Universiti Malaya (UM) yang diketuai Profesor Madya Dr Fatimah Ibrahim bersama Profesor Wan Abu Bakar Wan Abas dan Ng Siew Cheok.

Penggerak kajian ini ialah Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan melalui geran Jabatan Perdana Menteri (JPM), kajian itu bermatlamat menentukan nilai terapeutik solat terhadap mereka yang melakukan solat, termasuk dari segi sistem kardiovaskular, komposisi tubuh, isyarat otak dan aktiviti otot.

Dr Wan Abu Bakar ketika memperjelaskan kajian itu berkata, mereka adalah jurutera bioperubatan yang mengkaji tubuh manusia dari segi kejuruteraan.

Katanya, kajian itu cuba melihat apa yang sebenar berlaku kepada fizikal dan mental manusia ketika melakukan solat.




SOLAT terbukti mempunyai hikmah tersirat terhadap fizikal dan mental manusia.

“Kajian dibahagikan kepada beberapa bahagian, iaitu saya mengkaji aktiviti otot, Siew Chok mengkaji isyarat otak, iaitu apa yang berlaku kepada gelombang otak ketika solat. Dr Fatimah mengkaji komposisi tubuh,” katanya.

Beliau berkata, hasil kajian mendapati bahawa ada banyak perkara positif apabila seseorang melakukan solat dan ini dimuatkan dalam buku `Solat: Kebaikan Dari Perspektif Sains’ terbitan Jabatan Kejuruteraan Biomedikal. Buku ini mempunyai dua versi, bahasa Melayu dan Inggeris.

Setakat ini, kajian itu adalah yang pertama dilakukan secara saintifik di negara ini. Bagaimanapun, sudah ada beberapa kajian yang sama, tetapi tidak menyeluruh dan lengkap seperti yang dilakukan UM.

Seorang doktor perubatan dari Indonesia, Prof Dr Moh Sholeh, melakukan kajian khusus terhadap solat tahajud.

Beliau mengambil sampel darah, hormon tekanan (stress) dan imuniti dalam badan. Selepas tiga bulan melakukan solat, sampel diambil lagi dan didapati imuniti meningkat dan hormon tekanan menurun. Rumusannya solat tahajud boleh merawat barah.

Kajian lain dilakukan oleh tiga doktor perubatan dari Universiti Hokkaido di Jepun, iaitu Mohammed Faruque Reza, Yuji Urakami dan Yukio Mano, yang mendapati bahawa posisi tubuh (posture) solat boleh merawat warga tua yang sakit tulang.

Dr Wan Abu Bakar berkata, kajian sepatutnya berakhir tahun ini, tetapi jabatan mempunyai beberapa cadangan baru bagi memperluaskan kajian itu.

Memperjelaskan kajian lanjutan itu, Dr Fatimah yang mengetuai kajian berkata antara bidang baru yang akan dikaji ialah mengenai perbezaan solat antara orang biasa dan ulama.

“Kajian itu akan mengkaji isyarat otak ulama dan orang biasa ketika bersolat. Adakah isyarat otak orang alim adalah lebih tenang berbanding orang biasa kerana kita menjangka mereka memahami bahasa al-Quran,” katanya.

Bagaimanapun, katanya sukar untuk mendapat ulama secara sukarela menyertai ujian ini. Beliau memberi jaminan bahawa identiti mereka yang menyertai ujian dirahsiakan dan hanya dinyatakan sampel adalah dari kumpulan tertentu.

Berbanding kajian awal yang mengesahkan solat memberi banyak kebaikan kepada kesihatan manusia, katanya kajian lanjutan memperjelaskan proses solat merawat pelbagai penyakit.

Mengambil Erektil Disfungsi (ED) atau mati pucuk sebagai contoh, katanya kajian awal yang dilakukan mengesahkan bahawa solat memberi kesan positif untuk merawat ED, tetapi mereka ingin mengkaji cara gerakan solat merawat penyakit itu.

Sunday, October 26, 2008

Debate gleams candidates’ thought and competencies

By: AbuQisth
Formal debates between candidates for elected office, such as the U.S. presidential election debates, are common as manifestation to democracy practice . This is the way for the candidates to express their vision and mission to all members of the party in an intellectual manner. From the debate, peoples can evaluate both of candidates competencies in terms of their idealism, intellectualism and activism. Those so called trio ‘ism’ are vital for the sake of any parties survival. Thus, it is important for the members to know their future leaders so-called trio ’ism’ in order to get a clear picture of the future party’s direction.

Contesting any post of the party are related to rakyat interest. Vague in vision and mission will surely jeopardize the future of the next generation. In western context of elections, candidates’ thought and competencies will be compared at least in five areas which encompass economic growth especially with regards to jobs opportunity, inflation rate; governance reforms especially on education, health, environmental and energy policy; immigrant policy and its related to innovative human capital and foreign policy.

As a patriot, the issues that will brought up by the candidates should focus on party’s interest, goals and plans in order to regain the young voter’s confidence for the next general election.

It is the duty of all leaders today, to nurture such a healthy culture in order to educate their followers as well as Malaysian to adopt such an intellectual culture where the knowledge is uphold.

From the debates, peoples can grasp the idealism of party and eventually put their high respect and confidence to the leadership in steering the party and country for a better tomorrow.

Thursday, October 23, 2008

GainPeace, an outreach project of ICNA Chicago, is launching the Bus Ad Campaign: The purpose is to educate fellow Chicagoans about Islam and Muslims.


Next Stop…Islam! – Chicago Buses to Carry Ads about Islam

Chicago, IL, September 5, 2008: GainPeace, an outreach project of Islamic Circle of North America is launching a bold venture in its public awareness campaign by placing ads about Islam on the city of Chicago buses. Starting on September 8th 2008, for four weeks, several buses in Chicago will start carrying messages on the religion of Islam. Each ad will invite interested individuals to call GainPeace’s toll free number 1-800-662-ISLAM and converse live with a Muslim, ask questions about Islam, request a free copy of the Quran and Islamic literature. Their website, www.GainPeace.com, displayed on the ad will provide more detailed information on Islam.

Similar projects on sub-ways (YouDeserveToKnow, a project of WhyIslam) and buses in other major cities in United States have generated coverage by major media outlets and curiosity from the general public.

Dr. Sabeel Ahmed, director of GainPeace, comments: “Islam is often a misunderstood religion, leading some to hold bias view of Islam with discrimination and suspicion of Muslims. This ad campaign will provide an opportunity for the people of Chicago to take a fresh and positive look at Islam through simple messages displayed on buses.”

Past media campaigns of GainPeace included ads about Islam on Chicago highway billboards, radio station and Taste of Chicago.

There are 1.5 Billion Muslims around the world and 8 million in United States. Muslims believe in Prophet Muhammad as the last messenger from God. Islam is the fastest growing faith in United States with 45,000 new converts to Islam each year, mostly women.

Islamic Circle of North America, parent organization of GainPeace, is one of the largest, non-profit, independent, grass roots organizations of Muslim Americans with twenty five chapters and affiliates in United States. Its mission is to promote proper understanding of Islam and Muslims.

Contact Information: Dr. Sabeel Ahmed, Director of Outreach, GainPeace, Call Toll-Free at 1.800.662.ISLAM (4752), or e-Mail at gainpeace@icnachicago.org

Tuesday, October 21, 2008

Tips Individu Berjaya



Firman Allah SWT (bermaksud):

[23.1] Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman,
[23.2] Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya;
[23.3] Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia;
[23.4] Dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu);
[23.5] Dan mereka yang menjaga kemaluannya, -
[23.6] Kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya maka sesungguhnya mereka tidak tercela: -
[23.7] Kemudian, sesiapa yang mengingini selain dari yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas;
[23.8] Dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya;
[23.9] Dan mereka yang tetap memelihara sembahyangnya;
[23.10] Mereka itulah orang-orang yang berhak mewarisi (syurga).

(Surah al-Mukminun)


Sifat Pertama:
Mendirikan sembahyang dengan khusyuk.

Teknik perlaksanaan:
- Merasakan diri bertemu dan menghadap Allah SWT dalam munajat.
- Berusaha untuk fokus terhadap pengertian ayat-ayat, zikir-zikir dan doa-doa yang dibaca dalam perbuatan solat.
- Cuba mengelakkan sebarang lintasan atau was-was yang tidak termasuk dalam solat.
- Memintas ganguan fikiran dengan mengucap isti'azah (membaca a'uzibillah) dan menghembus dengan perlahan ke arah kira sebanyak tiga kali.
- Membataskan pergerakkan anggota badan tanpa hajat.
- Melakukan perbuatan solat dengan tenteram.
- Menumpukan penglihatan ke tempat sujud secara berterusan.
- Memilih tempat solat yang jauh daripada sebarang gangguan.

Sifat Kedua:
Menjauhkan perkataan dan perbuatan yang sia-sia.

Teknik perlaksanaan:
- Memahami kepentingan menjaga perkara tersebut.
- Mengawal diri untuk berbicara.
- Mengingati bahawa segala yang dibicarakan bahawa ia dirakam secara nyata dan ghaib.
- Berdiam ketika perlu.
- Berfikir sebelum berbicara mengenai kandungan, teknik dan waktunya yang sesuai.
- Mengetahui cara bergurau dengan seseorang tanpa melakukan penghinaan perkara batil.
- Cuba mengubah topik orang yang berbicara kepada perkara berfaedah secara berlembut.
- Menggunakan kebijaksanaan untuk berpaling daripada perkara yang sia-sia yang dilakukan oleh seseorang terhadap kita.
- Memilih perkara yang dipaparkan di dalam media penyampaian (telivisyen, radio, surat akhbar, majalah buku dan lain-lain).
- Jiika berlaku suatu perkara yang sia-sia, hendaklah beristighfar kerana merasakan kesan negatifnya.

Sifat Ketiga:

Membersihkan harta dengan menunaikan zakat.

Teknik perlaksanaan:
- Memberikan perhatian terhadap hal-ehwal orang ramai secara umum dan khusus.
- Mendapatkan bantuan seseorang yang dikenali ketika berlaku masalah.
- Bersegera melakukan perkara yang mampu untuk menolong orang yang memerlukan.
- Membantu secara sukarela tanpa diminta.
- Meraikan perasaan orang yang meminta bantuan dengan tidak menyusahkan atau memalukannya.
- Memberikan bantuan mengikut keutamaan dalam tanggungjawab terhadap individu dan mengikut situasi.
- Menunjukkan kesungguhan ketika mengeluarkan zakat.
- Memastikan zakat diagihkan kepada orang yang benar-benar berhak.
- Menghulurkan sedekah secara sukarela, bukan berpada dengan zakat yang wajib.
- Mengikhlaskan niat untuk Allah SWT.

Sifat Keempat:
Menjaga kemaluan (kehormatan) .

Teknik perlaksanaan:
- Menundukkan pandangan daripadamelihat aurat yang diharamkan.
- Memelihara pendengaran daripada mendengar perkara keji dan perkataan lucah.
- Menahan diri dengan menjaga kesucian daripada bercumbu-cumbuan dengan wanita.
- Mengelakkan berdua-duan dengan wanita di tempat sunyi, tanpa ditemani mahramnya.
- Mengelakkan diri jika tidak terdesak daripada berada di tempat berlaku percampuran antara golongan lelaki dan wanita yang berhias secara melampau.
- Mengawal fikiran supaya terarah kepada perkara yang berfaedah supaya tidak tenggelam di dalam khayalan seks.
- Berkahwin untuk melakukan hubungan seksual dan menjaga kesucian.
- Jika tiada kemampuan untuk berkahwin, hendaklah memperkukuhkan keazaman di samping berpuasa, bersukan atau lain-lain aktiviti yang berfaedah.

Sifat Kelima:

Menjaga amanah.

Teknik perlaksanaan:
- Pengkhianatan bukanlah pengganti kepada amanah kerana ia memudharatkan agama dan kehidupan manusia.
- Menerima amanah secara bebas sebagai suatu nilai kerana memahami kepentingan dan kemestiannya.
- Merasakan bahagia kerana memilih amanah, meskipun orang lain tidak amanah.
- Mengistiharkan berpegang dengan amanah tanpa sikap berpura-pura atau untuk suatu kepentingan peribadi.
- Menzahirkan nilai amanah melalui perlaksanaan yang telus.
- Melaksanakan tuntutan amanah secara berterusan dalam pelbagai situasi.

Perkara-perkara tuntutan amanah:
- Perkara fardhu dalam agama.
- Penempatan orang-orang Islam.
- Anggota badan.
- Waktu.
- Ilmu.
- Harta.
- Barang titipan.
- Rahsia orang lain.
- Tugas dan jawatan.
- Perkara yang diminta untuk dibincangkan.

Sifat Keenam:


Setia pada janji.

Teknik perlaksanaan:
- Memungkiri janji bukanlah pengganti kepada menepati kerana ia memudharatkan.
- Menepati janji secara bebas sebagai suatu nilai kerana memahami kepentingan dan kemestiannya.
- Merasakan bahagia kerana memilih untuk menepati janji, meskipun orang lain tidak tepati janji.
- Mengistiharkan berpegang dengan janji tanpa sikap berpura-pura atau untuk suatu kepentingan peribadi.
- Menzahirkan nilai kesetian melalui perlaksanaan yang telus.
- Melaksanakan tuntutan janji secara berterusan dalam pelbagai situasi.

Sifat Ketujuh:

Tetap memelihara sembahyang.

Teknik perlaksanaan:
- Merasakan bahawa memelihara waktu solat adalah penting.
- Tahu menentukan waktu solat ketika musafir dan hadir.
- Takbir yang paling afdhal adalah pada awal waktu.
- Menyusun aktiviti harian dengan tidak mengabaikan waktu solat.
- Mengqadha solat yang tertinggal dengan secara tanpa bertangguh.

 
 


Sapaan Makrifat Dambaan Hakiki
Semarak Budaya Ilmu


http://jailurrashie d.blogspot. com/

DA'WAH TRAINING SEMINAR

Assalamu Alaikum Warrahmaatullah.



Dear brother/sister in Islam,



You are cordially invited to attend this programme:



DA’WAH TRAINING SEMINAR



Date: Sunday, 16 November 2008



Time: 9.30AM – 1.00PM



Venue: USM, Penang



Conducted by: Sheikh Yusuf Estes (from Texas, USA)

[www.islamtomorrow.com]



Fee: RM20.00 per participant



Organised by: IPSI [www.ipsi.com.my]



Kindly contact Haji Kamarudin at 019 411 5665 or e-mail ipsi7@streamyx.com for further details and registration. You are advised to register early as seats are limited.



Please forward this notice to as many Muslims you know.



Jazakallah.

Monday, October 13, 2008

Tuesday, October 7, 2008

Why I Shed Bikini For Niqab

The New Symbol of Women's Liberation
By Sara Bokker

I am an American woman who was born in the midst of America's "Heartland."I grew up, just like any other girl, being fixated with the glamour of life in "the big city."Eventually, I moved to Florida and on to South Beach of Miami, a hotspot for those seeking the "glamorous life."Naturally, I did what most average Western girls do.I focused on my appearance and appeal, basing my self-worth on how much attention I got from others.I worked out religiously and became a personal trainer, acquired an upscale waterfront residence, became a regular "exhibiting" beach-goer and was able to attain a "living-in-style" kind of life.
Years went by, only to realize that my scale of self-fulfillment and happiness slid down the more I progressed in my "feminine appeal." I was a slave to fashion. I was a hostage to my looks.
As the gap continued to progressively widen between my self-fulfillment and lifestyle, I sought refuge in escapes from alcohol and parties to meditation, activism, and alternative religions, only to have the little gap widen to what seemed like a valley. I eventually realized it all was merely a pain killer rather than an effective remedy.
By now it was September 11, 2001.As I witnessed the ensuing barrage on Islam, Islamic values and culture, and the infamous declaration of the "new crusade," I started to notice something called Islam.Up until that point, all I had associated with Islam was women covered in "tents," wife beaters, harems, and a world of terrorism.
As a feminist libertarian, and an activist who was pursuing a better world for all, my path crossed with that of another activist who was already at the lead of indiscriminately furthering causes of reform and justice for all.I joined in the ongoing campaigns of my new mentor which included, at the time, election reform and civil rights, among others.Now my new activism was fundamentally different.Instead of "selectively" advocating justice only to some, I learned that ideals such as justice, freedom, and respect are meant to be and are essentially universal, and that own good and common good are not in conflict.For the first time, I knew what "all people are created equal" really means.But most importantly, I learned that it only takes faith to see the world as one and to see the unity in creation.
One day I came across a book that is negatively stereotyped in the West--The Holy Qur'an.I was first attracted by the style and approach of the Qur'an, and then intrigued by its outlook on existence, life, creation, and the relationship between Creator and creation.I found the Qur'an to be a very insightful address to heart and soul without the need for an interpreter or pastor.
Eventually I hit a moment of truth: my new-found self-fulfilling activism was nothing more than merely embracing a faith called Islam where I could live in peace as a "functional" Muslim.
I bought a beautiful long gown and head cover resembling the Muslim woman's dress code and I walked down the same streets and neighborhoods where only days earlier I had walked in my shorts, bikini, or "elegant" western business attire. Although the people, the faces, and the shops were all the same, one thing was remarkably distinct--I was not--nor was the peace at being a woman I experienced for the very first time.I felt as if the chains had been broken and I was finally free.I was delighted with the new looks of wonder on people's faces in place of the looks of a hunter watching his prey I had once sought.Suddenly a weight had been lifted off my shoulders.I no longer spent all my time consumed with shopping, makeup, getting my hair done, and working out. Finally, I was free.
Of all places, I found my Islam at the heart of what some call "the most scandalous place on earth," which makes it all the more dear and special.
While content with Hijab I became curious about Niqab, seeing an increasing number of Muslim women in it. I asked my Muslim husband, whom I married after I reverted to Islam, whether I should wear Niqab or just settle for the Hijab I was already wearing.My husband simply advised me that he believes Hijab is mandatory in Islam while Niqab is not.At the time, my Hijab consisted of head scarf that covered all my hair except for my face, and a loose long black gown called "Abaya" that covered all my body from neck to toe.
A year-and-a-half passed, and I told my husband I wanted to wear Niqab.My reason, this time, was that I felt it would be more pleasing to Allah, the Creator, increasing my feeling of peace at being more modest.He supported my decision and took me to buy an "Isdaal," a loose black gown that covers from head to toe, and Niqab, which covers all my head and face except for my eyes.
Soon enough, news started breaking about politicians, Vatican clergymen, libertarians, and so-called human rights and freedom activists condemning Hijab at times, and Niqab at others as being oppressive to women, an obstacle to social integration, and more recently, as an Egyptian official called it--"a sign of backwardness."
I find it to be a blatant hypocrisy when Western governments and so-called human rights groups rush to defend woman's rights when some governments impose a certain dress code on women, yet such "freedom fighters" look the other way when women are being deprived of their rights, work, and education just because they choose to exercise their right to wear Niqab or Hijab.Today, women in Hijab or Niqab are being increasingly barred from work and education not only under totalitarian regimes such as in Tunisia,Morocco, and Egypt, but also in Western democracies such as France, Holland, and Britain.
Today I am still a feminist,but a Muslim feminist,who calls on Muslim women to assume their responsibilities in providing all the support they can for their husbands to be good Muslims. To raise their children as upright Muslims so they may be beacons of light for all humanity once again. To enjoin good--any good--and to forbid evil--any evil.To speak righteousness and to speak up against all ills.To fight for our right to wear Niqab or Hijab and to please our Creator whichever way we chose.But just as importantly to carry our experience with Niqab or Hijab to fellow women who may never have had the chance to understand what wearing Niqab or Hijab means to us and why do we, so dearly, embrace it.
Most of the women I know wearing Niqab are Western reverts,some of whom are not even married. Others wear Niqab without full support of either family or surroundings. What we all have in common is that it is the personal choice of each and every one of us, which none of us is willing to surrender.
Willingly or unwillingly, women are bombarded with styles of "dressing-in-little-to-nothing" virtually in every means of communication everywhere in the world.As an ex non-Muslim, I insist on women's right to equally know about Hijab, its virtues, and the peace and happiness it brings to a woman's life as it did to mine.Yesterday, the bikini was the symbol of my liberty, when in actuality it only liberated me from my spirituality and true value as a respectable human being.
I couldn't be happier to shed my bikini in SouthBeach and the "glamorous" Western lifestyle to live in peace with my Creator and enjoy living among fellow humans as a worthy person.It is why I choose to wear Niqab, and why I will die defending my inalienable right to wear it.
Today, Niqab is the new symbol of woman's liberation to find who she is, what her purpose is, and the type of relation she chooses to have with her Creator.
To women who surrender to the ugly stereotype against the Islamic modesty of Hijab, I say:You don't know what you are missing.
To you, the ill-fated corrupting conquerors of civilization, so-called crusaders, I say: BRING IT ON.
Sara Bokker is a former actress/model/fitness instructor and activist. Currently, Sara is Director of Communications at "The March For Justice," a co-founder of "The Global Sisters Network," and producer of the infamous "Shock & Awe Gallery